Denna sida är under uppbyggnad, fler frågor/svar kommer läggas till efterhand
Här finns svar på vanliga frågor till AB-Hem
- Hyra hos oss
- Att söka bostad hos AB-hem - så här går det till
1. Du skickar in en ansökan på lägenheten. Vi uppskattar när du skriver ett Personligt brev i rutan längst ner.
2. Om du blir aktuell för lägenheten bjuder vi in till visning inom kort. Det sker via ett mail, som du sedan svarar på efter visningen. I mailet får du kontaktuppgifter till nuvarande hyresgäst.
3. Visningen går till så att du själv kontaktar nuvarande hyresgäst och kommer överens om en tid för visningen. Ibland är det ”öppen visning” där alla kommer samtidigt, ibland kommer man överens om en egen tid.
4. Nu skall du svara på mailet. Det finns tre alternativ.
– Jag vill hyra lägenheten i befintligt skick.
– Jag vill hyra lägenheten endast om dessa åtgärder sker, t ex ommålning, ny fläkt etc
– Jag tackar nej till lägenheten5. När ett antal sökanden tackat ja till en lägenhet beslutar AB-hem om vem som får hyra. Valet sker utifrån vår uthyrningspolicy, inte utifrån vem som tackade ja först eller har ansökt först.
Kontraktsskrivning sker digitalt samma dag. De som inte får hyra eller som får reservplats meddelas omgående.6. På flyttdagen träffas du och den utflyttande hyresgästen och du kollar flyttstädningen. När du är nöjd, skriver du på att du är nöjd. Först då får du kvittera nyckeln. Är du inte nöjd, får utflyttande hyresgäst möjlighet städa klart samma dag. Därefter skriver du på att du är nöjd och kvitterar sedan nyckeln.
7. Om du har svarat på punkt 4 att det är vissa åtgärder du vill ha gjort för att hyra lägenheten, kan du räkna med att dessa sker inom de närmaste månaderna, beroende på omfattningen.
- Får jag ha husdjur?
Ja, det är tillåtet att ha husdjur men tänk på att visa hänsyn till dina grannar.
Se till att husdjuren inte förorenar sandlådor och andra platser på gården där barnen leker. Ta inte med husdjuren till tvättstugan och andra gemensamma utrymmen, eftersom det finns många allergiker.
- Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Nej, vi tillåter inte andrahandsuthyrning.
- Finns det fiber i min lägenhet?
Vi har fiber i de flesta av våra hus och målet är vi ska ha det i alla.
För att hitta bästa möjliga alternativ för internetuppkoppling rekommenderar vi att ni använder er av https://www.bredbandsval.se/, där anger ni er adress och ser vad leverantörerna erbjuder. De flesta leverantörer finns med här, dock inte alla, så man kan hitta bättre erbjudande på annat håll.
Idag fungerar trådlöst bredband i stort sett lika bra som fiber, så även om det inte finns fiber i den lägenhet ni är intresserad så kommer det ändå att vara möjligt att få en bra internetuppkoppling där ni kan streama TV eller ha online möten.
- Har ni något kösystem?
Nej, vi har inget kösystem eller poängsystem för uthyrningen av våra lägenheter.
Istället fungerar det så att så fort vi får in en ledig lägenhet kommer vi annonsera ut den på vår egna hemsida och diverse andra siter såsom Blocket och Facebook.
Vi skickar också ut mail om den nya bostaden till de som gjort en generell intresseanmälan och till de som tidigare sökt liknande bostäder.
När vi sen får in en ansökan från en bostadssökande skickar vi dem på visning.
När några har tackat ja, fattar vi beslut om vem som får hyra. Vi hör av oss så fort som möjligt med besked, men det kan ta några veckor beroende på hur nära inflyttningsdatumet vi befinner oss. - Jag har gjort en ansökan för en lägenhet, vad händer nu?
När vi har fått in din intresseanmälan kommer vi skicka ett mail till dig med visningsuppgifter för lägenheten. Har vi liknande lägenheter som vi tror kan passa er kommer vi lägga med dem i mailet också.
Nu kontaktar ni själv nuvarande hyresgäst eller i vissa fall vår fastighetsskötare och bokar en visningstid som passar er bägge.
När ni har tittat svarar ni antingen på mailet eller ringer in på vår telefontid (9-12 vardagar) till uthyrningen 0581-402 00 vxl.När några har tackat ja, fattar vi beslut om vem som får hyra. Vi hör av oss så fort som möjligt med besked, men det kan ta några veckor beroende på hur nära inflyttningsdatumet vi befinner oss.
- Jag har gjort en generell intresseanmälan, vad händer nu?
1. Gratulerar! Du finns nu i AB-hems sökande-register. Det innebär att du kan bli bjuden till visning när det kommer in en bostad som vi tror passar dig.
2. Vår bostadskö är inte en kö med poängsystem, där man har större chans att få hyra för att man väntat länge. Det som styr vem som får hyra är AB-hems uthyrningspolicy, som är grundad på allas lika rätt att söka bostad hos oss. Dock finns vissa grundkrav, t ex att du måste vara fri från betalningsanmärkningar.
3. Du bestämmer själv om du vill stå i kön ett år eller i fem år. Sedan tar vi bort dig. Dina personuppgifter behandlas enligt GDPR.
4. Alla våra lediga lägenheter att söka finns listade här. Även om du står i kön, kan det vara bra att gå in och kika regelbundet.
Vill du inte längre stå kvar som sökande går det bra att skicka ett mail till bostad@ab-hem.se, så plockar vi bort dig.
- Kan jag hyra hos er trots att jag har betalningsanmärkningar?
Om man har betalningsanmärkningar kan man ändå i undantagsfall ändå få hyra av oss, men det krävs då en borgensman för att kunna bli godkänd som hyresgäst.
Denna person måste vara helt fri från betalningsanmärkningar och ha en inkomst som kan täcka både sin egen och er hyra.
- Hyror
- Hur betalar jag min hyra?
Hyran betalas alltid i förskott och ska vara oss tillgodo innan den sista arbetsdagen varje månad.
Betala till bankgiro : 440-1931
Du ska INTE ange OCR nummer utan meddelande till betalningsmottagare, där skriver du in det fakturanummer som du hittar på din hyresavi.Ditt fakturanummer är uppbyggt av ÅR+MÅNAD+LÄGENHETSNUMMER (fem siffror)och ser tex ut så här 240329005
Var noga med att skriva rätt fakturanummer då den automatiska matchningen annars inte fungerar och det kan var svårt att matcha din betalning. - Jag har fått en påminnelse fastän jag har betalat min hyra, varför?
Detta kan bero på att den automatiska matchningen av faktura numret har inte fungerat, då kommer det gå ut en påminnelse.
Det kan också bero på att den som har betalat har gjort något misstag vid betalningen, tex fel summa eller fel fakturanummer.För att enkelt komma till rätta med detta ber vi att ta en skärmdump från er digitala bank (om ni betalar så) och skicka in till info@ab-hem.se, så kan vi sedan reda ut vad som gått fel.
- Jag saknar min hyresavi/När får jag mina nya hyresavier?
Hyresavierna skickas ut en gång per kvartal, 3 stycken i taget, normalt sett skickas de ut i andra halvan av mars/juni/september/december.
Har du autogiro skickas inga hyresavier ut.
Saknar du ändå din hyresavi går det bra att skickat ett mail info@ab-hem.se för att få en ny. - Jag vill betala hyran via autogiro, hur gör jag?
Efter att du signerat ditt kontrakt skickas ett välkomstbrev till dig, som bland annat innehåller en blankett som heter Autogiroanmälan, medgivande till kontonummer.
Fyll i blanketten med uppgifter om vilken bank du har, samt clearing- och kontonummer.Skicka sedan den ifyllda blanketten till:
AB-hem AB
Storgatan 17
829 50 BergsjöOm du har tappat bort blanketten, hör av dig till oss så skickar vi en ny.
- Säga upp/makulera autogiro - hur gör jag?
Autogirot makulerar du själv via din bank.
Kom i håg att informera oss när det är gjort så att vi kan ändra i vårt ekonomisystem, samt meddela hur du vill ha dina hyresavier i fortsättningen.
Vi kan i nuläget inte erbjuda e-fakturor eller faktura via digitala tjänster såsom Kivra, utan du kan välja mellan att få hyresavier som pdf-filer till din mail, eller få dem skickade med vanlig post.
Hyresavier skickas ut en gång per kvartal.
- Felanmälan
- Hur gör jag en felanmälan?
Innan ni gör en felanmälan se svar på vanliga frågor.
Felanmälan via e-post
Du kan göra en felanmälan genom att skicka ett mail till info@ab-hem.se.
Skriv alltid med namn, adress och telefonnummer och beskriv felet så bra det går, om du har eventuella husdjur och hur vi får gå in i din lägenhet (ring innan, huvudnyckel).Felanmälan via telefon
Du kan också göra en felanmälan genom att ringa ringa felhanteringen 0581-402 00, vardagar, må, ti, to och fre 9.00-11.00.Nedan saker ansvarar hyresgästen själv för:
– Byte av glödlampor, lysrör, säkringar, även lampor i vitvaror och badrumsskåp.
– Rengöring av fettfilter i spisfläktar och dragkåpor.
– Rengöring av golvbrunn och vattenlås. Om du har stopp i avloppet efter att ha rensat golvbrunn/vattenlås/bottenventil i handfat/diskho/avlopp och vattnet ändå inte rinner undan ordentligt, eller om det läcker, ska du göra en felanmälan. Användning av starka lösningsmedel som kaustiksoda är inte tillåtet. Välj istället ett miljövänligt alternativ. - Vad ansvarar jag som hyresgäst för själv?
Nedan saker ansvarar hyresgästen själv för:
– Byte av glödlampor, lysrör, säkringar, även lampor i vitvaror och badrumsskåp.
– Rengöring av fettfilter i spisfläktar och dragkåpor.
– Rengöring av golvbrunn och vattenlås. Om du har stopp i avloppet efter att ha rensat golvbrunn/vattenlås/bottenventil i handfat/diskho/avlopp och vattnet ändå inte rinner undan ordentligt, eller om det läcker, ska du göra en felanmälan. Användning av starka lösningsmedel som kaustiksoda är inte tillåtet. Välj istället ett miljövänligt alternativ. - Vad gör jag om jag har fått problem med skadedjur, tex getingar?
Skadedjur eller skadeinsekter i din bostad eller fastighet ska omgående anmälas direkt till Anticimex. De ordnar saneringen och du behöver inte betala något.
Misstänker du att det kan vara vägglöss, kackerlackor, råttor eller andra skadedjur i din bostad eller fastighet? Då är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla det direkt.
Kontakta omgående vårt saneringsföretag Anticimex:
Telefonnummer: 075-24 51 000
Kundnummer: 4177073
Försäkringsbolag: IfDet är viktigt att vi snabbt kan börja sanera för att få bort skadedjuren och förhindra att de sprider sig.
Saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst.Det är viktigt att du exakt följer alla instruktioner du får från Anticimex för att saneringen ska kunna genomföras på rätt sätt.
För att hålla oss underrättade vill vi också att ni meddelar oss på info@ab-hem.se om vilka problem ni har och att ni kontaktat Anticimex.
- Flytta ut
- Jag ska flytta och vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?
Det går bra att skicka ett mail till bostad@ab-hem.se eller ringa vår växel på vår telefontid.
Er uppsägningstid börjar gälla från detta tillfälle, ni har alltid tre månaders uppsägningstid, räknat från nästa månadsskifte.
När vi fått in din uppsägning kommer vi skicka ut ett dokument till er som ska skrivas under och skickas tillbaka. - Jag vill flytta ut tidigare, kan jag slippa uppsägningstiden?
Du har alltid tre månaders uppsägningstid, gällande från nästa månadsskifte.
Detta för att det normalt sätt tar oss tre månader att hitta en ny hyresgäst.
Har du önskemål om att flytta ut tidigare gör vi dock vad vi kan för att hitta en ny hyresgäst som passar ditt utflyttningsdatum, vi kan dock aldrig lova något. - Vad gäller vid uppsägning vid dödsfall eller dödsbo?
Vid dödsfall gäller en kalendermånads uppsägningstid om uppsägningen görs senast en månad efter dödsfallet. Sedan blir uppsägningstiden tre månader enligt hyreslagen. Bostaden ska sägas upp av närmsta anhörig, som ska kunna uppvisa ett vårdnadsintyg där det står vem som har rätt att säga upp avtalet. Vårdnadsintyg får man på begravningsbyrån.
Vid dödsfall kan den efterlevande makan eller maken få överta lägenheten. För sambor med gemensamma barn gäller samma sak.
- Diverse
- Får jag göra egna nyckelkopior?
Nej, du får inte göra egna kopior på dina nycklar. En ny nyckel kostar 165 kronor. Om du behöver fler nycklar beställer du dem från din bovärd.
- Får jag montera en egen hatthylla?
Hatthyllan ingår i bostadens standardutrustning. Du får sätta upp en egen hatthylla, men spara då den ordinarie och montera tillbaka den om du flyttar från bostaden.
- Hur ska jag hantera matfett?
Häll aldrig ut fett och olja direkt i diskhon.
När du lagar mat blir det ofta en del matfett kvar i stekpannan.
Så här gör du dig av med fettet på rätt sätt:
Torka ur stekpannan med papper och släng pappret i den bruna påsen för matavfall.
Om det är mycket matfett eller olja kvar i stekpannan/kastrullen, häll matfettet i en förpackning som går att försluta, till exempel ett filpaket med skruvkork. Skruva på korken ordentligt och släng förpackningen i restavfallet.
Man kan tro att matfett löses upp och försvinner när man häller det i diskhon, men så är det inte. Matfett sätter igen rören i huset och det leder till dyra reparationer. Det feta vattnet går direkt ut i närmaste vattendrag eller sjö, och där samlas fettklumpar som kan vara farliga för djurlivet och vattnet i naturen. - Tvättmaskinen går inte att öppna, vad gör jag?
Om du har problem att öppna luckan på tvättmaskinen behöver du först kontrollera två saker:
Kontrollera att huvudströmbrytaren är påslagen.
Är elströmmen bruten? Kontrollera säkringarna. Tvättluckan kan inte öppnas med lucköppningsknappen om strömmen är bruten.
Om du inte lyckas på annat sätt, kan tvättluckan på Cylindatvättmaskiner nödöppnas enligt den här instruktionen. Om tvättmaskinen inte är från Cylinda, kontrollera instruktionsboken.
Öppningsproblem beror ofta på utpumpningsfel med vatten kvar i maskinen, vilket avhjälps genom att rensa filtret bakom filterluckan på tvättmaskinen. Vid återkommande problem ska du göra en felanmälan.